STOPSHOP2013

Velkommen til bloggen vår!

På en venninnetur til Berlin noen uker tilbake var aktivitetene delt mellom høy- og lavkultur, kunstmuseum og shopping, fin mat og falafel, COS og kafékos. Etter mye trasking i handlegater og rettferdiggjøring av nyinnkjøp over deilige frokoster satt vi butikktrøtte og lurte på om vi klarte oss uten alt dette. Ikke at vi ikke hadde kjøpt fine ting, det var kjempestas, og ting vi både ønsket oss og trengte. Eller? En gammel diskusjon opp: Har vi ikke egentlig en hel del klær vi allerede ikke bruker? Hvordan vil det være å ikke kunne kjøpe noe nytt – på et helt år?

Vi er fire venninner som har bestemt oss for å ha kjøpefritt år i 2013. Reglene er enkle, alt vi kan ta på oss eller pynte oss med er off limits. Kosmetikk og ting er lov, men det oppfordres til måtehold. Kontrakten ble høytidelig skrevet under mens vi enda var på tur:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg oss gjerne gjennom kjøpefritt år i 2013. Vi legger ut refleksjoner og erfaringer på bloggen underveis. Og sleng deg med du som vil, og fortell oss gjerne om hvorfor!

Ingrid, Janne, Ragnhild og Idunn

41 tanker på “STOPSHOP2013

  1. Tøfft! En ting er å snakke om det,eller tenke det, – helt klart en utfordring å gjennomføre det. Siden dere har satt en dato for oppstart regner jeg med dere hamstrer undertøy og sokker?

    • Hei Anne-Bjørg.
      Så bra du liker prosjektet. Vi vil absolutt se til at det er nok truser og sokker der til en normal hverdag, men vi må også tenke at vi får sy hull og stoppe sokker:)

  2. Gratulerer med avgjersla! Slike idéer er veldig sunne, trur jeg.

    Jeg henger meg ikke på, selvom jeg har mye klær. Det kommer av at jeg har jobbet i klesbutikk noen år, og at jeg knapt har kjøpt noe etter at jeg sluttet. Jeg trenger jo ikke! 🙂

    Jeg kommer til å kikke innom og se åssen det går med dere. Julegavene dere gir bort blir kanskje annerledes i år? 😉

    Lykke til!

  3. Hei jenter! Supert intiativ, eg e allerede igong. Begynte 10.august iår.. Min baktanke e vel å bruke de klærne eg har meir, og så holle eg på å spara t leilighet:) går heilt grett foreløpig faktisk, men veldi grett å ha veninner å dele med innimellom les : julesesong!!

    Lykke til!

  4. Fantastisk jenter – og dette trengte jeg. Hadde ryddeaksjon av de store i garderoben min i går og ble helt forskrekket over hvor mye jeg hadde handlet det siste året som ikke var særlig brukt og som jeg overhode ikke hadde trengt å kjøpe. Jeg blir med 🙂

  5. Fantastisk tiltak jenter! Dette var utrolig inspirerende. Nå tror jeg ikke jentegjengen min ville blitt med på noe slikt, men tror jammen meg jeg skal hive meg på bølgen deres, og bli med på shopstop fra 1. januar. Bloggen er lagt til på favoritter, skal bli spennende å følge dere over nyåret 🙂

  6. Dette synes jeg er sporty gjort! Jeg forsøkte selv en god stund for noen måneder siden (inspirert etter en annen dame jeg leste en reportasje om). Jeg røyk ut, ikke fordi jeg handler mye (de fleste måneder ingenting, men kan godt gi ett par tusen for en god jakke ol når jeg dumper over noe spesielt) og jeg har klærne i mange år, bruker forsiktig. Er veldig glad i f.eks alpakka!

    Jeg kunne tenke meg å være med, for rett og slett å tømme klesskapet ved å bruke opp det som er der for senere å satse på god kvalitet og farger/snitt som passer meg, uten at det skal bli for mye klær – bare fresht, anvendelig og smart. Ja, det tar vel cirka ett år med alle sesongene å bruke opp mye av det som er i skapet og skuffene og desto hyggeligere å fylle opp med gode plagg, akkurat nok senere!

  7. Hei!
    Leste en artikkel om dette på minmote.no og syns det var en fantastisk bra idè! Vi lever i et bruk og kast samfunn, så dette burde jo flere gjøre! 🙂 Jeg funderer veldig på om jeg skal prøve jeg også:) Jeg er ingen storshopper. Handler mye på Nelly og HM (men der handler jeg ikke mer uansett etter dette i nyhetene). Men jeg har tenkt litt på hvor mye jeg hadde spart på å ikke småshoppe HELE tiden.
    Vil ihvertfall ønske dere lykke til! Kommer til å titte innom her for å se hvordan det går 🙂

  8. Så inspirerende! Og flott at dere har fått oppmerksomhet i media da dette muligens kan innvirke på andres shoppingvaner. Stilig!
    Byttelag er genialt!

  9. Kult! Jeg gjorde noe lignende i 2011.. Sjekk gjerne bloggarkiver mitt på : smroesok.blogspot.com eller bare google «siri simple living» 🙂 Lykke til! Masse hilsner fra Siri 😀

    • Siri! Jeg leste om deg i Kamille tidligere, og ble veldig inspirert! Tanken har fulgt meg siden. Folk som deg inspirerer. Og tenk så mye dere tre-med bloggen -kan utrette! Det er litt gøy å «ta opp kampen» for egne valg og egne smak, mot kjøpepresset, og kjenne etter hva som er viktig for MEG. Lei av at handelsstanden skal «bestemme» hva vi trenger, hva vi liker og «MÅ HA»!

  10. Jag är på! Det här är helt genialiskt. Jag kommer dock ta ett «uppehåll» i mars när jag är ute och reser en månad så där ansöker jag själv om dispens via mig själv och godkänner det 🙂 Det här behöver jag! Väldigt bra idé! Lycka till

  11. Jeg kjører en lightversjon – ut 2012! Det for holde for øyeblikket, en slags test, så kanskje jeg gjentar i mer omfattende former senere.

  12. Jeg skal definitivt følge med videre! Fant bloggen gjennom Siri sin blogg 🙂 Kanskje skal jeg selv prøve meg på dette i året som kommer… Er litt skeptisk, fordi det er diverse jeg ikke har, som er veldig nyttig å ha (f.eks. vinterstøvler uten hull eller gummistøvler, stilongs så jeg ikke fryser). Dette har jeg faktisk ikke nå, tro det eller ei, så jeg vet ikke helt hva som ville vært best, å bli med på dette men gi meg selv unntakene eller bli med uten forbehold?

  13. Hei! Bra tiltak og flott at dere lager en blogg slik at vi kan følge dere! Jeg fant dere også gjennom Siri sin blogg. Jeg har aldri vært noen shopper og for meg er det ingen utfordring å gå flere måneder uten å handle klær, er også en sparsom bruker av velværeprodukter mm. Synes den største utfodringen er når jeg skal gi bort gaver til jul og bursdager, men prøver å være kreativ med å finne alternativer til ting (gir istedet opplevelser, hjemmelagde ting etc). Jeg slenger meg med på kjøpestopp 2013, fordi det er en så viktig sak å få fokus på. Gleder meg til å følge dere!

  14. Så flinke dere er! Siden 1.oktober har jeg hatt shoppestopp og skal ha det i 9 mnd( som et svangerskap;). Jeg blogger og legger ut bilder av antrekk av kun det som er i garderoben, altså «gamle plagg». Ikke akkurat en fashionista blogg, men mere en inspirasjon (forhåpentligvis) om å ta i bruk alt man har i klesskapet sitt på forskjellige måter.Etter mange år som gla’shopper merket jeg at jeg ble lei og klarte ikke glede meg over det jeg kjøpte. Ikke minst brukte jeg det ikke. Må jo innrømme at det er litt tøft til tider, men føler meg mere kreativ og glad enn på lenge 🙂 gleder meg til jul som en liten unge siden jeg får lov til å motta gaver. Sjekk ut bloggen min på http://www.project-stop-shop.com
    Lykke til 🙂 dere har min fulle støtte!

  15. Flott prosjekt og jeg skal henge meg på. Leste om Siri i fjor og ble inspirert. Har gradvis kuttet ned s hopping og det er en befrielse å ikke måtte ha nytt av alt! Hvert år sliter jeg med at det forventes julegaver til nevøer, nieser, slektninger osv. Jeg har forsiktig prøvd å foreslå at vi kutter ned på dette gavekjøret, men blir da lett oppfattet som «kjip». Personlig synes jeg dette gave opplegget til jul har tatt helt av…..mye tid, mas og stress er forbundet med å finne på alle disse gavene. De produserer mye søppel og CO2 utslipp, tenk bare på alt dette gavepapiret vi bruker. Har noen andre gode forslag til hvordan vi får kuttet ned på det å gi gaver til alle slektninger ol.?

    • Hei Bettina!

      I min familie har vi started med en gavesirkel blant de voksne, altså at noen (en ekstern «Julenisse») trekker hvem alle skal kjøpe til. Så blir det både litt spenning om hvem som har fått hvem, alle får en gave, og vi kjøper litt fine ting som vi vet at vedkommende ønsker seg. Ungene er utenfor sirkelen og der er det fritt fram, men de trenger jo alltid masse ting og vi prøver å komme med konkrete ønsker så det skal bli nyttige gaver.

      Det kan jo være en idé?

      Lykke til med julehandelen, håper den blir liten og meningsfull 🙂

      Idunn

  16. Tilbaketråkk: Shoppesprekk! |

  17. Tilbaketråkk: stopshops julekalender – et gavetips hver dag! |

Legg igjen en kommentar

