Hvorfor skal vi gjennomføre STOPSHOP2013?

Etter at vi har forpliktet oss i alle sosiale medier for dette prosjektet måtte vi gå litt i oss selv og tenke: Hvorfor skal vi egentlig la være å shoppe på et helt år? Altså, vi mangler ikke gode grunner.

 

Den skitne klesindustrien

Det mangler ikke på info om at klærne vi kjøper er produsert på en måte som skader mennesker og miljø. Det gir en bismak å tenke på at den nye kjolen fra HM er billig fordi arbeidere i slavelignende tilstander sydde sømmene i sida, og at bomullsproduksjon slipper ut enormt med kjemikaler for å produsere ei lita t-skjorte. Vi tror vel ikke at vårt forbruk tipper balansen og gjør klesindustrien ren i 2013, men skal en jobbe fra mange kanter er dette en side å angripe problemet på som forbruker.

Tida vår er verdifull

Ingen liker å være på HM klokka stengetid på fredag fordi du skal på fest dagen etter og har INGENTING å ha på deg i hele verden. Hvis alternativet er å spise en hjemmelaget pizza, leke litt med poden og sippe til et glass vin mens en ser på hva en FAKTISK har i skapet er valget ganske enkelt… Vi vil frigjøre tida vår fra butikkgalskapen, bruke den på å ha fri, være med folk vi liker, gå i skogen, lese, utvikle oss, finne et annet prosjekt enn butikken.

Penger

Vi tror egentlig ikke at noen av oss bruker vanvittige summer på klær på et år. Men likevel tror vi nok at vi kan få oss noen overraskelser. Hva er alternativkostnaden? Kan vi spare, gi til et godt formål, få råd til å realisere en drøm? 2013 vil vise.

Holdninger

Prosjektet er tidsavgrenset til 2013. Men vi håper at året vil gjøre oss mer reflekterte og gi oss kunnskap om forbruk og forbrukskultur. Så kan det kanskje også ha en positiv innvirkning på vårt langsiktige forhold til eget forbruk, og at vi blir flinkere til å tenke på hva vi kjøper.

Prosjekt er artig!

Som Ragnhild sa: «Jeg sa egentlig ja før jeg hadde tenkt meg om, for prosjekt er så artig!» Konseptet er så enkelt – men likevel så vanskelig: Ikke kjøpe noe på ett år. Er det faktisk mulig? Vi er nysgjerrige.

Tinglykke

Vi ønsker å utfordre følelsen av lykke kjøpet av et klesplagg gir oss. Vi kan jo bli virkelig glade av det – men det er ikke en vedvarende lykke. Mest av alt kjenner vi at det er en befrielse å SLIPPE å kjøpe noe på et år (spør oss i juli….).

Utseende og forbruk

Vi ønsker å utfordre skjønnhetsidealene vi forholder oss til gjennom en enormt konsum-orientert moteindustri. Hvorfor skal vår selvfølelse bli direkte påvirka av om vi har kjøpt oss noe nytt eller ikke? Vi vil bli flinke til å bli glade i ting vi har hatt lenge og som fremdeles er fine, ting vi syr om eller fikser på, låner og bytter av hverandre. Selvfølelsen vår skal ikke bestemmes av forbruket!

Vi tror de lurer oss

Motefolka lurer oss. Det går i syklus uansett. Hver høst er det jordfarger, skinn og ruter. Pastell om våren og naturhvitt/khaki er ALLTID bra om sommern og helt sort/koksgrått er alltid en hit om vintern. Så ettersom vi har kledd på oss selv i 15-20 år, har vi jo det vi trenger til å få året til å gå opp.

Ro i sjela

Ja faktisk helt seriøst. Vi håper og tror livet blir litt enklere, lettere, skapet blir ryddig og det sprer seg til hodet. Igjen, spør oss i juli.

Forbruk er ikke velferd!

For de fleste i Norge er vi langt over tippepunktet hvor økt velferd også bidrar til økt lykke. Likevel skaper vi forventninger om stadig økt forbruk av ting. Vi vil utfordre denne ideen!

Har du tenkt på å gjøre kjøpefritt år – eller kjøpefri måned? Skriv gjerne en kommentar eller send oss en mail på stopshop2013@gmail.com og fortell oss om hvorfor. Jo flere vi er, jo enklere er det! Litt som å slutte å røyke.

57 tanker på “Hvorfor skal vi gjennomføre STOPSHOP2013?

  1. Hei!
    Jeg synes dette høres veldig morsomt (er det egentlig rette ordet) ut.
    Tror jammen jeg skal høre litt med vennene mine om det er flere som kan tenke seg å prøve 🙂 Jeg har litt lyst, men tror ikke jeg vil gjøre det «alene». Greit å ha noen i samme båt i nærheten også.

    Lykke til!

  2. Jeg elsker begrunnelsene deres! Med disse med dere tror jeg dere kommer til å være glad for at dere satte i gang dette prosjektet 🙂 Takk for inspirasjon, jeg gleder meg til å følge dere videre!

    Lykke til!

  3. Hei – Blei inspirert av dere da vi leste om prosjektet i VG 🙂 så nå har jeg og en kollega inngått avtale om kjøpefritt 2013 – blir spennende!!! Ser bare positive fordeler med prosjektet.

  4. Utrolig kult. Leste om dere på vg og ble veldig innspirert. Når jeg nå leser her på bloggen så blir jeg gira til å hive meg med. Fått med meg ei veninne og vi er klare til ett shoppe fritt år 2013.
    Kommer til å følge bloggen. Der er allerede lagt til under favoritter.
    Dette blir utforordrende og veldig gøy !

  5. Dere kan skrive historie, jenter! Dere må være de første jentene som elsker shopping som faktisk snur skuta 180 grader og prøver å gå mot strømmen, i all offentlighet.
    Min historie er litt på siden, men allikevel beslektet:
    Jeg var en gang en samler. For min del ikke så mye på klær som på ting, ting å ha i huset, praktiske kjekt-å-ha gjenstander og ren nips. Så, for 15 år siden flyttet jeg i båt. Det var ikke plass til annet enn det nødvendigste og jeg var tvunget til å forandre livsstil over natten.
    Fra å være en samler ble jeg en kaster. Og det var DEILIG. Befriende! Faktisk en av hovedgrunnene til at jeg fortsatt elsker å bo i båt. Alle tingene jeg SLIPPER å kjøpe. Den gode følelsen av å stoppe ved et butikkvindu og se på noe fint… og så gå rolig videre i forvissningen om at JEG ikke trenger disse tingene.
    En gang – i steinalderen – var vi alle samlere. (Eller jegere.) Vi er alle født som steinaldermennesker, med et steinaldermenneskes gener. Så jeg er egentlig en samler fortsatt. Bare at nå samler jeg på minner: opplevelser og bilder av dem. Mye morsommere enn døde ting!
    Blir spennende å følge dere!

  6. Så flott utfordring!
    Jeg har kjøpestopp for november på bloggen min nå, og vurderer også å fortsette ut 2013. Må bare tenke meg litt om, eller gi lov til å kjøpe barneklær, for de to små vokser så alt for fort om dagen.

    • Hei, så kult at du har kjøpestopp! Vi har også rom for å kjøpe klær til ungene, de trenger jo faktisk ting når de vokser. To av oss er mødre, men de skal prøve å ikke gå bananas på vegne av barna når de selv ikke får shoppe 🙂 Så målet er også at det skal være måtehold også på barneklær, kjøpe det de trenger.

      Lykke til videre, vi håper du fortsetter i 2013 og holder kontakten.

  7. Fantastisk idé! Jeg og en av mine kollektivsamboere slenger oss på (dog, vi lar oss få lov å kjøpe brukte klær). Har tenkt tanken mange ganger før, men ikke klart å få ut fingern. Før nå! Takk for inspirasjonen! 😀 Har lagt link til bloggen deres på bloggen min.

    Lykke til! Blir spennende å følge med.

  8. Hei.
    Jeg lurer på om dere har noen regler ang. å kjøpe klær til barna (om dere har barn da). Jeg blir gjerne ivrig når jeg kjøper klær til barna. Men når jeg går igjennom klær som har blitt for små til de, så er det MYE som er ubrukt/brukt en gang. Veldig unødvendig :/
    Kjenner jeg har lyst til å prøve det samme som dere, men er redd jeg bare kjøper enda mer til barna. Og de vokser jo ut av de så fort, så da blir det mer sløsing….

    • Hei!
      Prosjektet gjelder først og fremst oss selv. To i gjengen har unger, og det er lov å kjøpe det de trenger. Men som Ragnhild sa på TV2: Det er ikke et poeng å gå bananas på vegne av ungene når du selv ikke får kjøpe ting, men kjøpe det de trenger. Så vi håper at tanken om et bevisst forbruk sprer seg til de områdene som ikke er dekt av prosjektet. 🙂

      Sleng deg gjerne med, og fortell oss hvordan det går!

  9. Hei dere! Jeg applauderer! Visstnok har jeg da også vært inne på tanken om slike prosjekt. Alle argumentene deres virker umiskjennelig kjent – fra eget hode 🙂 Min utfordring er at jeg trenger å bli det påmint, uvaner har en stygg tendens til å overbemanne de gode gjerninger! Men jeg skal følge med dere for motivasjon. Det skal jeg. Har dere forresten sett innom bloggen Xenon? Gjør det 🙂

  10. Hei dere! Jeg applauderer! Visstnok har jeg da også vært inne på tanken om slike prosjekt. Alle argumentene deres virker umiskjennelig kjent – fra eget hode 🙂 Min utfordring er at jeg trenger å bli det påmint, uvaner har en stygg tendens til å overbemanne de gode gjerninger! Men jeg skal følge med dere for motivasjon. Det skal jeg. Har dere forresten sett innom bloggen Xenon? Gjør det 🙂

  11. Hei jenter!
    Dere er en utrolig inspirasjon! Jeg har selv boikottet HM ett år, noen år siden, men det var også på grunn av noe lignende som har vært i nyhetene nå. Og denne gang tror jeg jeg avstår fra dem til evig tid..
    Gleder meg til å følge med på dere!

  12. Jeg er inne på nettet for å lese om folk som har tatt grep for feks. shoppefritt år. Leste nettopp i A-magasinet, om tre jenter som har gjort dette i 2012, og fikk lyst å gjøre det samme. Jeg har lenge ønsket å ha «handlefri»…og nå fant jeg dere! Inspirert. Det er ennå litt tid til å forberede seg mentalt -pluss kjøpe strømpebukser 🙂 Hvis jeg ikke får med meg noen venninner på planen, så vet jeg i alle fall nå at vi er flere!

  13. Jeg ble inspirert og litt hekta etter at jeg så dere på Frokost-TV. Skal på jentetur i helgen å vil prøve å overbevise damene til å henge seg på 🙂 Hvis de ikke ønsker å bli med tror jeg faktiks at jeg går for et stopshop2013 på egenhånd! Spennende!

    • Hei!
      Jeg har gjennomført dette en gang for flere år siden. Og når 2012 er over, har jeg hatt mitt andre shoppefrie år. Det er ganske deilig egentlig.

      For vi har faktisk alt vi trenger!! Og når mine unger vokser opp har jeg lyst til å se dem i øynene og si at jeg i hvert fall har gjort det jeg kan for at den fremtiden de har foran seg er lys.

  14. Jeg blir med!!! Har delt denne på facebook for å se om flere joiner. Jeg er ganske enkelt en eneste stor shopoholiker så dette blir hardt, men jeg tror det skal gå. Rehab 🙂

  15. Jeg startet opp med bloggen min http://www.project-stop-shop.com den 1. Oktober i høst. Sjekk den gjerne:) dette er en omvendt fashionista-blogg hvor jeg legger ut bilder av antrekkene mine av alt som jeg har i skapet fra før av. Altså, ikke av flashy, nye klær som bare er «must haves» eller fashionistabloggeobjekter. Ikke lov å shoppe noe til meg selv på 9 måneder. Det går såååå bra enn så lenge. Har selvfølgelig hatt shoppe-abstInenser, men føler meg fortsatt velkledd og mere kreativ enn på lenge. Ikke minst føler jeg meg som en god forbruker og har allerede spart masse penger! Ingen venninner vil gjøre dette med meg så bloggen min og denne får være min motivasjonskilde 😉 uansett: dette kan anbefales!!! Godt for miljø, sjel og hode;)

  16. Hei
    Jeg blir også med! Jeg har massevis av klær i skapet mitt som sjelden blir brukt, og det er på tide å ta dem fram 😉 Herlig måte å spare penger og miljø, og slippe å gå i overfylte butikker på 🙂

  17. Høres veldig bra ut den ideen. Selv bruker jeg knapt ett par tusen i året på klær. Jeg hater å gå i butikker å shoppe klær, jeg går sjelden i butikker i det hele tatt, men min svakhet er filmer og tv-serier på dvd. Jeg tror jeg skal ha som nyttårsforsett å begrense de kjøpene veldig i 2013 😉

    Masse lykke til med planen deres.
    *krysser fingrene for dere*

  18. Hei!
    Jeg har lenge tenkt på å ha shoppe-stopp for en periode.Kjenner at jeg nesten får litt panikk ved tanken, så et helt år i strekk kan bli vanskelig. j Skal i første omgang forsøke annen hver måned helt uten shopping, så får jeg se hvordan det går. Jeg er kjempeinspirert av dere og skal følge bloggen 🙂
    Godt nyttår!

  19. Tykkjer dette høyrast ut som ein knallbra idè, med haldbare argument.
    Takk for at de tar initiativ! Eg vurderer stopshop over ein periode i år 🙂

  20. Hei!
    Jeg skal også ha kjøpefritt år i år. Har gjennomført et halvt år tidligere, var egentlig overraskende enkelt og fint. Håper vi klarer et helt år denne gangen!

  21. Jeg holdt opp med å kjøpe klær i et halvt år for noen år siden, det gikk veldig bra. Har lyst å prøve igjen nå i 2013. Var en tur i butikker idag og kom heim uten klær (!) (altså nyinnkjøpte klær) ;-), men en liten telysestake fra Indiska fikk bli med. Har nok litt å gå på når det gjelder shopping generelt, men kommer ikke til å kutte på matutgiftene, bortsett fra å følge med på tilbud. Har også endel mat i fryseren som kan spises opp. Skal prøve ut et naturpreparat som koster litt, håper på en helsegevinst der, men greit å kunne kutte noen utgiftsposter.

  22. Hei! Vi er en gjeng på 5 damer fra Kongsberg som prøver oss på shopstop 2013… VI har sagt nei til både klær og ting. (Unntak er bursdagsgaver til barn og barnetøy som er helt nødvendig) Motivasjonen er på topp nå og inspirasjonen kom herifra!

    • Supert! Høres ut som enda mer ambisiøst enn vårt prosjekt. Men målet er at kles- og tilbehørstoppen skal spre måtehold på alle andre ting også. Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går!

  23. Tilbaketråkk: Et år uten shopping | Shopping Program

  24. God dag.

    Virksomheten lån med rimelig rente. Vi opererer innenlands så vel som internasjonale, våre finansieringskilder spesialister på kreative løsninger på dine økonomiske problemer.

    For mer informasjon kontakt: equi_finance@3mail.ie

    hilsen

  25. Tilbaketråkk: Tinglykke anno 2013 |

Legg igjen en kommentar

