De Siste Dagers Shopping

Eller: The Last Temptation of…. ja, ikke Christ, da. Men oss. For nå er vi motiverte for og forpliktet til Stopshop2013. Bare at det gjelder jo ikke ennå. Så, hvordan lade opp til et kjøpefritt år?

Jeg er reist langt vekk, til Buenos Aires, Argentina. Her møtte jeg i dag denne: Bilde

Frk sko bor i en liten, snasen skobutikk i tjukkeste hipster-BA, og ble hentet av en innmari blid dame på ca 1.50. Dette var den første og eneste kles- eller skobutikken jeg har vært inni siden jeg kom hit for en knapp uke siden (holdt på å få parfymesjokk). Og brouges´ene på bildet… var dessverre riktig behagelige. Og de passerer som «klassiske». Du vet, slike plagg som damebladene forteller deg at er uvurderlige kjøp, stilmessige spar-ess, en investering for liiiivet.Så hva gjorde den aspirerende shopping-asketen?

Stopshop har faktisk satt sitt preg på meg allerede før det offisielt trer i kraft ved nyttår. Som vi skrev om i motivasjons-posten, er det jo faktisk noe veldig deilig med å slippe å titte etter klær/prøve ting/bruke penger. Og det selv på storbyferie. Men så ligger det i bakhodet at snart kommer det jo et helt føkkings ÅR hvor det ikke er noe alternativ å foreta selv det mest velbegrunnede innkjøp. Jeg tenker 2 ting på dette tidspunktet:

Jeg må lage ei liste, og handle noen smarte ting før nyttår. Men det blir altså ingen ekstravagant siste-dagers-shopping. Først skal de reelle behovene kartlegges, og handler jeg noe skal det vare det kommende året og lenger. På den lista står det forresten allerede strømpebukser. (Hvis du som leser dette kjenner til EN TYPE STRØMPEBUKSE som ikke ryker etter max 3 gangers bruk, gi gjerne tips i kommentarfeltet. Ja jeg mener tjukke som duger om vinteren.) 

Og så var det skoene. Fikk en helt klar Diane Keaton-vibb. Og er det en ting jeg tar gift på, så er det at den androgyne stilen hennes i «Annie Hall» vil dukke opp med ujevne mellomrom, hos motebloggere internett over. Så, tidløst trendy: Check. Men viktigere enn noensinne er det å kjenne sin egen smak, hva jeg vil synes om dem til våren. (Når lyse semskede sko igjen er et godt alternativ i Norge… noe sier meg at de ikke er helt innafor akkurat nå). Og dessuten, hva jeg vil synes i mange vårer til. Og til slutt er det spørsmålet om jeg trenger noen lyse semskede skinnsko. 

Det føles egentlig slik. Men nå skal jeg sove på saken, og visualisere skoskapet hjemme like mye som som Diane Keaton anno 1977. Kan jo være at det fins et par der fra før, som funker.

Ragnhild

13 tanker på “De Siste Dagers Shopping

  1. Hei,

    blir spennende å følge dere 🙂 Ang strømpebukser så er HM gull verdt! Jeg kjøper kun strømpebukser der og de jeg har på meg i dag har jeg hatt i ett år og vasket utallige ganger 🙂

  2. Jeg kjøpte for et par år siden et par meget tykke tights på b-young. De ser ut selvfølgelig ut som tights og dekker ikke føttene, men med utrolig herlig stoff på innsiden som funker selv på de aller kaldeste dagene. Flott alternativ til strømpebukse og som varer lenge fordi det skal veldig mye til før man kan ødelegge dem. Jeg vil påstå at negler ikke funker, det må saks til 😉

    Jeg aner ikke om de selges lenger, men verdt en tur innom for å sjekke 🙂

    Lykke til neste år!

  3. Endte du opp med å kjøpe skoa? Om ein skal kjøpe noko eller ei bør bli avgjort av kor varen kjem frå. Altså, under kva vilkår er skoa produsert? Kor kjem skinnet på og er det tatt omsyn til dyrevelferd? Det er ofte vanskeleg å få svar på sånne spørsmål -og vanskeleg å tenke på om ein virkeleg liker skoa- men OM du veit noko om dette, så bør det i det minste vere ein del av regnestykket.

  4. Jeg tror det viktigste er å bruke sine penger riktig. Om du skal kjøpe inn ting du vil at skal vare hele neste år, styr unna billigkjedene. Ta en tur innom Steen&Strøm og kjøp tre par med ordentlige strømpebukser so faktisk varer hele året. Det går også an å unngå at klær/sko skal bli ødelagt. Klipp tåneglene før du tar på strømpebuksene, impregner skoene dine før du går den første turen med de, vask klærene dine riktig i forhold til vaskelappen (bedre å bruke 150,- på rens enn å aldri bruke den ene kjolen du sølte noe rart på). Det er sånn man tar vare på tingene man har og sikrer seg at de er investeringer.

  5. Strømpebukser? Jeg har masse strømpebukser fra FALKE og sox company. Som jeg prøver å bli kvitt altså, og som selvsagt er nye (konkurssalg) :-). Hvis du trenger god kvalitet til lav pris så pliiiis si fra, trenger bodplassen min tilbake 😀
    By the way, det blir spennende å følge deg videre i året som kommer. May the force be with you 😀

  6. Jeg synes ullstrømpebuksene jeg kjøper fra Pierre Robert varer så lenge at jeg nesten blir litt irritert fordi jeg egentlig har lyst på en ny farge, men ikke kan kjøpe nye når de gamle fortsatt funker. Så de kan anbefales!

  7. Pierre robert og falke er v bra . woolford har vært ok. Men synes kanskje de i ull krympet mer i vask enn PR. De varer utrolig lenge, og jeg vasker på ullprogram i maskin
    Blir spennende å følge. Skal prøve å være litt flink selv. En har jo mye i skapet….

  8. Har du blitt noe klokere på hva slags strømpebukser som er bra? Er så lei de som ryker bare man ser på de 😛 Så har du funnet noen som holder, både av den tynne og tykke sorten er jeg veldig interessert i tips! Holder på med stop shop jeg også, så har prøvd å vaske et par tynne strømpebukser i vaskemaskin, om de har klart seg finner jeg ut om et par dager.

Legg igjen en kommentar

