Godt nytt år!

Bilde

Adressa skriver om kjøpefritt år i dag. Vi skal ut og handle hårstrikk.

Vi ønsker alle et godt nytt kjøpefritt år og en nydelig feiring i kveld!

10 tanker på “Godt nytt år!

  1. «Mari du bedåre – Itt’no dyrt og fint og flott?»
    «Jo – en kjærest’ har je fått,
    og han er ny for året!
    Og derfor kan je stå og turiattendei
    og derfor kan je stå og turiattenmei
    og derfor kan je stå og skinne på langande lei…»

    Han var inne på noe, gamle Alf.

  2. Så utrolig herlig prosjekt!!! Har tenkt masse masse på dette med overforbruk selv, og kjøper ikke så mye klær egentlig. Det meste jeg går med, har jeg enten kjøpt for to-tre år siden, stjælt av søstrene mi, arvet eller fått i gave. Jeg har også en drøm om å lære å sy mer – og fancyere ting enn bare putetrekk. Dette er inspirasjon! Jeg har herved slengt meg med på stopshop2013, takk for dyttet i rumpa 🙂 kommer til å følge med dere 🙂

    Anne Bjørg

  3. Hei å hå..Vi er en gjeng på 18 (derav 2 menn), som har hatt kjøpestopp i 2012…Det gikk faktisk mye lettere enn forventet,.. rett og slett befriende. Det har endret mitt kjøpemønster for alltid, og derfor anbefales på det varmeste. Det setter også kjøpehysteriet i et nytt lys..hvor mange ting trenger vi egentlig for å ha et godt liv????
    Hilsen ei som heretter vil tenke nøye gjennom sine kjøp- 🙂 Lykke til….

  4. Sjeldent har jeg gledet meg så mye til å åpne gaver på julaften! Som en liten unge igjen! Etter 3 måneder med shoppestopp er det bare 9 måneder igjen av prosjektet mitt:) Vanligvis er økonomien rimelig skrinn i januar pga julegaveinnkjøp, men pga shoppestoppen siden oktober så er alt mye lysere i denne måneden;) bloggen min http://www.project-stop-shop.com er en uhøytidelig blogg om mote av IKKE-nyinnkjøpte antrekk, men av det man har i skapet fra før av! Lykke til til alle dere som joiner shoppestopp! Det er morsomt, kreativt, økonomisk, miljøbevisst og befriende!

  5. Kjenner jeg blir skikkelig inspirert av slike ideer! Selv hadde jeg ubevisst et slutte-å-handle-år i 2012. Jeg hadde plutselig begrenset med penger og for å unngå alle unødvendige bomkjøp som man gjerne gjør, sluttet jeg rett og slett å gå i butikker for å kikke på klær. Jeg fant ut at jeg har alt jeg trenger og mer til i mitt eget klesskap. Og joda, jeg hadde et par øyeblikk da jeg tenkte, åh jeg skulle gjerne møtt opp på den festen i kveld med et helt nytt antrekk, i stedet for noe de andre har sett meg i fire-fem ganger allerede. Men dette førte bare til at jeg begynte å kombinere antrekkene mine annerledes og på den måten følte at jeg ikke gikk i det samme gamle likevel. Og selvfølgelig gjorde tanken på hvor mye penger jeg sparte på dette opp for det at jeg savnet å spasere ut av butikken med handleposen full av nye plagg. De eneste klærne jeg kjøpte i år var et par bukser og en vinterjakke. Ingen halv-tacky topper fra salgsstativene på Gina Tricot, ingen syntetiske strikkejakker fra H&M sydd av utslitte arbeidere. Og da jeg røk glidelåsen i finstøvelettene mine, la jeg noen hundrelapper i å få dem fikset hos skomaker i stedet for å la dem ligge og slenge innesrt i skapet.

    Jeg håper dere kan inspirere mange til å endre tankemønster når det gjelder handling av klær, sko og tilbehør. Som andre kommenterer her, ens eget kjøpemønster endres for alltid etter et slikt år; nå tenker jeg på shopping som både unødvendig, strevsomt og dyrt. Jeg _handler_ heller det jeg trenger, og det gir en følelse av å ha kontroll som jeg virkelig liker.

    Lykke til med kjøpefritt år! 🙂

  6. Har meldt meg på denne aksjonen, f.o.f. når det gjelder klær. Men vi har en vaskemaskin som fungerer godt, men som neppe holder lenge, den har allerede vært reparert. Så da det kom et supertilbud på en maskin idag, slo vi til! Den gamle skal vi selge for en veldig rimelig pris.

    Men jeg synes det er litt stille her på bloggen…

    • Supert dette! hva med å tenke ennå litt større vedr. Hva med å begrense flyreisene til utlandet/ferieturene? Nå er det snart ikke nok med eventuelt 1 ferietur i året heller, det skal helst være kjærestetur, venninnetur, osv..Det er faktisk opp til oss som er foreldre nå, å lære våre barn til å bli gode forbrukere. Og det gjelder også ferieturer med lange flyreiser, langhelger i storbyer..Livet består stort sett av hverdager, og da er det viktig å gjøre de gode. Fyll på med gode opplevelser i hverdagen, så sparer vi miljøet og lærer våre barn at vi kan ha det kjempebra uten sydenturen e.l i år. Og når det gjelder kjærestehelg/venninnehelg, byr Trondheim på gode hoteller, gode restauranter og et flott teater. Kort vei, i alle fall for oss trøndere.

      • Flott at du tar opp dette. Har blitt kritisert, kanskje også med rette, for å bruke penger på ting – av personer som bruker mer penger på (fly)reiser enn meg selv. Er jeg mer materialist fordi jeg velger å kjøpe en dyr vaskemaskin, som de sier skal vare i 20 år, mens jeg bare hadde 6 flyreiser (dvs strekninger) i fjor? Jeg kan nok med fordel bruke noe mindre bl.a. på klær, og det er også ett av mine mål for dette året.

Legg igjen en kommentar

