Håndvask

20130113-220534.jpg

For at den skal vare, er det vel bare håndvask som duger nå. Men hvordan holder man egentlig en fin, kritthvit bh… hvit? Allerede ved første vask syns jeg gråskjæret ligger og lurer. Hjelp og kyndig vaskeveiledning mottas med takk!

5 tanker på “Håndvask

  1. Ja, si det. Dette lurer jeg også på. Jeg tror hvite plagg er dømt til å bli tyggisfarget før eller siden, avhengig av hvor mye de brukes og hvor ofte de vaskes. Jeg har en god rotasjon mellom hvite, hudfargede og sorte BHer (hudfargede er min favoritt, de blir ikke grå, dessuten). Det gjør at de ikke blir løse og stygge like fort, dessuten.

    Jeg lurer på om kanskje BHer med gråskjær med fordel kan tørkes ut i sola, så de blir litt bleket? Det er ikke så lett å få til nå for tiden, men…

  2. Eddik sammen med vaskemiddelet eller tilbløtlegging skal gjøre hvitt hvitere (og det fikserer farge i ting som «blør» ved vask, feks jeans). Jeg har gitt opp hvitt undertøy, bare hud og sort her, så jeg har ikke testet på undertøy…

  3. Med kvit bh møter man virkeligheten. Man kan jo tenke på hvorfor den er så kvit (kjemikalier i produksjonen osv). Og deretter tenke på hva som skal til av kjemikalier for å holde den kvit (vaskemidler med enzymer og eddik er et kjemikalium som er bedre enn klor men verre enn vann for naturen…). Enig med hudfarget! Og svart, når det gjelder renhold, men svart er av de verre fargene mht miljø. Sukk…. Vil advare mot sola til materialer som i bh – sola knekker elastan/elastikk ganske fort. Men i gamle dager bleika man sengetøy og duker i sola (‘Bleikeplassen’ heter en novelle fra gammelt). Det krever mye sol og nøye pass så det ikke blir gult. Konklusjon: Det er flott å stoppeshoppe! Og det har litt å si hvilke farger man velger dersom man vil spare miljøet for kjemikalier (vask), varmtvann (energiforbruk) og kasting/avfall (holdbarhet på tekstilene). Det er ikke så enkelt, men det er det som er så artig!

  4. Mange bh’er er laget av nylon. Nylon, har jeg lært, er i utgangspunktet grålig. Det er farget hvitt, og ikke gjennomfarget, men det ligger som et hvitt malingsstrøk utenpå. Derfor forblir ikke hvite nylon-bh’er hvite særlig lenge. Kjøp bomull!?

Legg igjen en kommentar

