Den perfekte forbruker

Klart budskap fra Ragnhild i forrige innlegg her: La ikke det perfekt bli det godes fiende, og det støtter jeg 100 %! For går det egentlig an å bli den perfekte forbruker?

Tja, ikke vet jeg, og jeg er ihvertfall ikke en av dem. Men det fins råd for bli en bedre forbruker. Initiativ for Etisk Handel er en organisasjon som har som mål å styrke medlemmenes arbeid med å fremme anstendige arbeids- og miljøforhold i deres leverandørkjeder.

Bilde

Mange av medlemmene er bedrifter. Selv om det ikke er et kriterium at bedriften skal være 100 % «clean», forplikter de seg til å jobbe for å forbedre leverandørkjeden og de rapporterer åpent om status og fremdrift i arbeidet. De har en database over sine medlemmer, så et første steg på veien til å bli den perfekte forbruker kan være å velge en av disse framfor noen andre.

Valg av materialer er viktig

På nettsiden gir de også råd og tips om hvilke materialer man bør velge og ikke velge i klær – for dere som fortsatt handler den slags 🙂

Hamp, alpakka og kashmir is HOT, ikke-økologisk blanding av bomull, nylon og acryl is NOT. Les mer om hvordan velge riktig i artikkelen Still krav til produsentene.

Strikkedilla

I likhet med Ragnhild, får jeg de kalde vinterkveldene til å gå med strikkeprosjekt til den kommende babyen. Med garn-nøster fra Nøstebarn satser jeg på at etikken er i orden, så håper jeg bare baby-teppet vokser i like stor fart som magen! Ragnhild, jeg har ei fin oppskrift på et kjempeenkelt baby-teppe hvis du vil ha.

Pe5oB

 

 

 

 

 

 

 

 

Handlenettet som Janne så kreativt hadde laget til hele stopshop-gjengen i julegave er nå omgjort til strikkepose.

Ingrid

4 tanker på “Den perfekte forbruker

  1. Jeg har slitt veldig med samvittigheten når det gjelder H&M og nødvendig innkjøp av mammaklær. Jeg er ikke fan av å kjøpe klær via nett og magen vokste i begynnelsen mye mer enn forventet, så da måtte jeg hastehandle bukser på H&M. Hvis dere vet om andre butikker i Oslo som selger mammaklær vil jeg gjerne ha tips.

    Og oppskrift på enkelt babyteppe tas gjerne imot 🙂

    Lykke til med året, jeg skal følge og tenke nøye over behovet før noe kjøpes inn.

    /Helene

    • Hei Helene,

      deler din dårlige samvittighet angående innkjøp av mammaklær… Må innrømme at jeg også endte opp på H&M her i romjula for å gjøre hasteinnkjøp av ei mammabukse. Hadde egentlig tenkt å bruke den fra forrige gang jeg var gravid, men den hang som en potetsekk… Mitt råd er å kjøpe minst mulig klær som er mammaklær – som regel funker vanlige singletter med cardigan over. Jeg kan absolutt anbefale singletter fra MbyM som du får kjøpt på Ask og Embla nederst i Markveien på Grünerløkka. De er kjempegode og holder både på fasongen og fargen vask etter vask. Du får dem i ulike lengder.

      Her er oppskriften på babyteppe med hullrad, strikket på skrå (unnskyld Nøstebarn for å røpe denne, får håpe dere tjener inn på flere solgte garnnøster 🙂 )

      Garn: 2-tråds Merinoull eller Silkeull fra Nøstebarn (jeg bruker Merinoull). Du må kjøpe en bunt som du nøster opp i to nøster (de på butikken forklarer deg).

      Sånn gjør du: Legg opp 3 masker (m) på pinne (p) nr. 6, øk 1 m på hver p. til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du nesten har brukt opp en bunt.
      Felling: Strikk 3m. 1 kast, 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6 m. igjen feller du 1 m. per p. til 3 m. igjen. Fell av.

      Hvis du er som meg og ikke er verdensmester i strikking, få hjelp av moren din eller noen andre kyndige i starten 🙂

      Lykke til!

      Ingrid

  2. Eg er så enig. Ikkje la det perfekte bli fienden til det gode. Det viktigaste er å byrje å ta dei små skritta, som gjer oss til meir bevisste forbrukarar. Det verste er å bli ståande på staden kvil. Eg er med på shoppestopp 2013 og gler meg til å fylgje dykk her inne også!

Legg igjen en kommentar

