Nye klær til helga..

..uten å kjøpe en eneste ting!

Med stor forventning pakka jeg ned en pose med klær jeg ikke bruker. Du veit sånne ting som en kjøper, tenker er en god idé, men så blir de ikke brukt. Eller de gamle, fine tingene du aldri bruker, men ikke klarer å gi bort og aldri se igjen. Endelig hadde jeg en anledning til å få se de gå videre til noen andre som kunne sette pris på de: Jeg var invitert på byttefest!

Det er bare helt utrolig artig og kan også bli ei gullgruve for de av oss stopshoppere som har litt lite fra før. Jeg plukka opp flere riktig fargerike plagg, og det kjentes veldig bra nå som vintersandstormene herjer i Kairo og alt blir grått foran øynene dine. Og så fikk jeg avsetning på noen tidligere yndlingsplagg som jeg ikke har brukt på lenge – til noen som ble skikkelig glad for dem. God stemning!

Min oppfordring er altså: Inviter til byttefest!

Til inspirasjon legger jeg ut et bilde av fangsten min:

IMG_20130121_000257

Noen råd på veien fra en (nå) erfaren byttefester:

Hett tips #1: Sørg for at det kommer nok folk, ca 8-10 er et bra minimum for at det skal bli litt avsetning på tingene og bra utvalg på byttinga. Tenk på at det bør være litt ulike størrelser.

Hett tips #2: Ta på ditt fineste undertøy! Eller i alle fall det uten hull kanskje. Her blir det mye prøving og det er ikke sikkert du gidder badekøa. Med mindre du ikke bryr deg noe særlig om det, da kan du ta på hva du vil!

Hett tips #3: Bestem på forhånd hvilke type ting du ønsker å bytte, om det er bare klær, eller om dere vil ta med bøker, ting, stash… Legg gjerne litt til rette i rommet, noen store rydda flater, et stort speil, knagger og i aller beste fall et klesstativ med hengere er gull når folk skal gå rundt og prøve og lete.

IMG_20130120_223826

Hett tips #4: Bli enige om dere skal bytte en ting mot en annen, eller om det er fritt fram for alle. Vi hadde fritt fram, og enighet om at forsamlingen skulle bestemme i fellesskap hvem som skulle få det om det var rift om et plagg eller en ting. Stort sett løste det seg veldig godt av seg selv, men det kan være lurt å ha tenkt gjennom på forhånd.

Hett tips #5: Når du skifter av deg klærne du kommer i – legg dem på et trygt sted langt unna det som skal byttes! Hvis ikke kan det være noen finner det og tror det er en skikkelig godbit .. Jeg mista nesten yndlingstrøya mi til en litt ivrig med-bytter..  Oppdaga det heldigvis i tide til å få den med hjem – til stor forlystelse for forsamlingen 😉

Hett tips #6: Be alle fortelle en liten historie om en av tingene de har med. Garantert noen gode anekdoter som kommer fram.

Bilde

Hett tips #7: Husk at klesprøving tar på, selv i så trivelige omgivelser. Ha rikelig med snacks, spiselig og drikkbar tilgjengelig. Bidrar også til god stemning og muligens enda høyere frekvens på komplimentutvekslinga (du var fin, nei du, nei du!)

IMG_20130120_223720

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er jo bare mandag – du rekker å invitere til byttefest til helga!

Kanskje bikkja også får seg ei lue på festen?

IMG_20130120_223549

God kjøpefri uke alle sammen! Jeg starter min i ei fargerik t-skjorte. Yay!

Idunn

11 tanker på “Nye klær til helga..

  1. Så spennende!
    Har ei nål jeg nesten ikke har brukt. Synd, for den er laga av en kunstner jeg har litt sans for, men den er i en litt spesiell blåfarge som jeg sjelden bruker. Idag oppdaga jeg at nåla akkurat matcher den tunikaen jeg hadde på meg. Nå skal nåla brukes!

  2. Nå sliter jeg litt; har funnet ei veske som jeg har lyst på… Vurderer å levere to gamle vesker inn til en gjenbruksbutikk for å rettferdiggjøre et eventuelt veskekjøp. Men målet var jo å ikke bruke penger på klær, sko, vesker for en periode på noen måneder. Må tenke litt mer på dette… Noen som har et råd?

    • Måtte bare kommentere meg selv litt. Sendte to gamle vesker til Fretex idag, de kommer ikke til å bli brukt mer. Tok en ny kikk på veska idag, må tenke litt mer, kanskje kommer det inn noen andre modeller som frister mer. Dette er Dixie, de sys i Danmark og er veldig lekre. Kan brukes i år etter år…

  3. Skikkelig gøy å inspirerende å lese om dette – skrev selv en bacheloroppgave i antropologi om anti-konsum hvor et av funnene var: for at en anti-konsumbevegelse skal bli akseptert eller populær i et samfunn som Norge, må man gjøre en innsats for å skape en positiv kultur og en felleskapsfølelse knyttet til kampsaken. Ikke bare melde seg ut og være et stort ANTI. Da melder man seg ut av felleskap og går inn i et kulturelt vaakum. Så tommel opp for byttekvelder og hjemmelagede gaver! Og at dere gjør det sammen! Er dere i interessert i å lese min oppgave, så ta kontakt: tonjelever@hotmail.com.

  4. Venninnegjengen har arrangert byttekveld flere år på rad:) Vi sender ut invitasjoner god tid i forveien slik at alle kan tråle gjennom skuffer, skap, bod og loft etter ting og tang man ikke lenger bruker, trenger eller har lyst til å lagre på lenger. (Det rimte litt…) Disse kveldene har vært så proppfulle av godstemning at det kribler i magen min bare jeg sitter her å skriver om det:) Lenge leve gjenbruksgleden! 😀

  5. Tilbaketråkk: Vært på slang! |

  6. Tilbaketråkk: 2013 – året jeg kasta klærne |

Legg igjen en kommentar

