Digg i dusjen

20130127-222200.jpg

Når det gjelder hud, hår, sminke, kremer etc, har vi ikke kjøpeforbud. Vi har derimot et punkt i manifestet om å bruke opp produktene vi har i skapet, før vi kjøper nytt – og gjerne lete etter økologiske alternativ innen baderomsstæsj. Tenkte tipse om tre gode merker i så måte.
-Origins (A Perfect World ansiktsvask på bildet – kjempegod. Må gjennom en slant anna krem nå, men skal kjøpe ansiktskrem i samme serie når jeg trenger ny). Fri for bl.a parabener, parafin, syntetisk lukt og farge. Gir god fuktighet.
-L’Occitane (dusjolje med mandelolje på bildet). Fransk selskap som faktisk har fabrikken sin i Frankrike, og lager ting med naturlige ingredienser. Har ikke prøvd så mye greier, men håndkremen er dritgod.
-John Masters Organics. Også veldig ryddige greier innen ikke-parabener, petrokjemiske forbindelser etc, og nesten bare sertifiserte organiske planteingredienser. Men her skal det sies at den shampoen på bildet lukter banan-toffee og ikke er like digg for håret mitt som gode gamle Redken, så kommer til å prøve en anna variant neste gang.

Men først skal flaskene være tomme. Og ja, det hagler ikke med produktprøver til denne ikke-forbruksbloggen, så dette er helt uavhengige og subjektive vurderinger.

Ragnhild

9 tanker på “Digg i dusjen

  1. Jeg kan anbefale Simply Organic Shampo og kur. Jeg gikk på en bitteliten smell i Tokyo, men jeg vet jeg ville ha kjøpt veldig mye jeg ikke trengte dersom jeg ikke hadde StopShop i bakhodet. Så istedenfor å tenke at der røyk jeg og gir opp så tenker jeg at det er aldri for sent ………………………………..

    • Skal til Tokyo i april og undrer meg litt på hvordan jeg skal klare stoppeshopen der. Lurer veldig på om det er mye bra vintage der? For vintage er lov. 😉

  2. Bra blogg, bra med shopstop, bra med forsetter om mer økologi. I den anledning: «Kun naturlige ingredienser» sier ofte ingenting. Flere og flere produsenter har kuttet parabener, og det er veldig bra. Mange av de seriene som markedsfører seg som «naturlige» – som Origins og L’occitane – er det ofte ikke nødvendigvis i veldig stor grad. Både Origins og L’occitane har en del produkter som ikke inneholder noen problematiske stoffer, men også mange som har det, i større og mindre grad, og litt avhengig av hvor kompromissløs man skal være. John Masters er akkurat det, og bruker derfor hverken silikoner eller sodium laureth/lauryl sulfat (SLS) i sine shampoer – det gjør at de skummer mindre enn det man er vant til fra ALT annet som selges hos frisør.
    Bankers hudpleieserier: Weleda, Dr. Huschka, Santé, Estelle & child og REN. Hår: John Masters, Faith in Nature, Santé. For folk i grisgrendte strøk er det nettet som gjelder, dessverre, bortsett fra REN som fås på apotek og hos Cubus. Anbefales!

  3. Takk for flere gode tips Kine og NesteBirte! Weleda bruker jeg også, en dyr men deilig olje. REN skal jeg absolutt sjekke ut. Det er klart, det reneste er bare vann/olivenolje/etc, og det er ekstremt vanskelig å holde oversikt over hvilke stoffer som er i de ulike produktene. Mye markedsføring som er temmelig hul innen «pure natural»-segmentet. Men uansett; noen steg i riktig retning er å lese den lille skrifta, se etter ingredienser (sykt mange kjemiske forbindelser er ofte et dårlig tegn), og ikke minst, bruke opp slantene og handle (primært) på behov. Butikken Frelse på Grünerløkka i Oslo er forresten et hyggelig sted å teste/kjøpe/spørre om hudpleie, verdens triveligste innehaver og heløkologisk sortement.

    http://www.osloby.no/article633793_2.ece

    Når det gjelder Tokyo, sier jeg bare bitteliten smell er mye bedre enn kjempestor smell. Høres ut som en fantastisk by, og der finns det helt sikkert dritbra vintage. Og såpass mye rart å se/høre/ete at kanskje supershopping ikke blir et savn en gang! Bare mer tid til opplevelsene. God tur!

  4. Hei,
    siden dere er opptatt av å benytte økologiske produkter tenkte jeg å si i fra at L’occitane nylig begynte å teste på dyr for å komme inn på det kinesiske markedet. Origins tester ikke på dyr selv, men er eid av Estee Lauder som også har begynt å teste på dyr igjen.

  5. Burt’s Bees er et helt naturlig kosmetikkmerke – anbefales! De er sånne som ikke jusker. Det angis på flaskene hvor naturlige de er i prosent, for eksempel er dusjgelen 99,6 % naturlig.

    • Det merket kjenner jeg ikke til, men «naturlig» er så mangt. Mineralolje, for eksempel. Alt som ikke er syntetisk framstilt, er naturlig. Det betyr ikke alltid at det er bra, dessverre.

Legg igjen en kommentar

