DIY – SchmIY

Jada, 100 dager har gått og neida, vi lider ingen direkte nød. Men når sant skal sies er jeg på et motivasjonsbunnpunkt i stopshop-prosjektet. Jeg ønsker meg hundre nye ting. Ballerinasko til sommeren uten hull. Kjole som er mindre enn 5 år gammel. Nye lette bukser til Kairovarmen. Vårjakke. Dressjakke. Sneakers. Sandaler, treningsklær, undertøy, sa jeg kjole?

Hvis en tar en titt bakover på bloggen kan det jo se ut som om stopshop-prosjektet har gjort oss til de reneste DIY-eksperter, kreative genier som stadig finner fantastisk artige og nyskapende måter å klare oss uten shopping på. Verdt et forsøk, tenkte jeg.

Forventningsfullt kjøpte jeg svart stoffarge på Obs! for å farge noen gamle klær. De utvalgte var: En utrolig grønn kjole (som var veldig rett til et bryllup for 6 år sida), en ferskenfarga topp (som aldri har vært helt rett) og den hvite yndlingsskjorta mi som hadde fått en flekk.

Oppstemt og etter å ha lest instruksen svært nøye, putta jeg de i maskina:

Bilde

Kunne dette være punktet hvor jeg skjønte at gammelt er godt? Bare sleng på litt farge, fiks litt på det gamle og bli driitfresh. Jeg gleda meg allerede til å gå på fest i nyfarga kjole, og si: «Neeeii denne er bare noe skikkelig gammelt ræl jeg farga opp i helga… fin, jeg? Nei takk altså!»

Tillat meg å moderere inntrykket av vellykket stopshopping: Makan til håpløst resultat skal en lete lenge etter. Alle tre plaggene (som til mitt forsvar var 100% bomull på vaskelappen) hadde selvfølgelig usynlige syntetiske sytråder inni seg som ikke farga seg det minste. Den grønne kjolen ble svart men med et umiskjennelig grønt spyskjær, den ferskenfarga trøya er svart med ferskenfarga sømmer som jeg nå tydelig ser at er ganske skeive.

Yndlingsskjorta mi gikk det aller verst med. Jeg kommer til å savne den stort, og tenker nå jeg kunne levd med flekken, eventuelt prøvd en runde til med Vanish.

Men, om cowboy-Laila leser denne posten og ønsker seg en makeover til uka, kan jeg opplyse om at denne herligheten blir å finne på en Fretex i Trondheimsområdet veldig, veldig snart:

Bilde

Oppmuntringer (samt ballerina- og sandaldonasjoner) mottas med stor takk i kommetarfeltet under.

Idunn

15 tanker på “DIY – SchmIY

  1. Har tidligere gjort noen av de samme dårlige erfaringene som deg med tøyfarge. Derimot har jeg brukt tøyfarge på håndklær. Har tidligere farga opp endel gamle – men fullt brukbare – håndklær, med godt resultat.

  2. holder på å le meg ihjel av disse beskrivelsene! Godt skildret! Jeg fikk veldig innsikt i hvordan det føles å være på dag 100 av shopstop! Finn en møte å belønn deg selv! Det er kjempebra dette!

  3. Husmortips: Tenn på en liten ende av en tråd, om den smelter til en klump er det plast/syntet, om den blir til kull/forsvinner er det naturfiber. Vips, farg i vei. Det finnes også syntetfarge.

  4. Oj, kjekt å vite! Ingen stopshop her, men har tenkt tanken med å farge om klær likevel.

    Stå på videre! Jeg er imponert over at dere klarer dere så bra!

  5. Jeg heier fortsatt på dere, selv om jeg har tryna sjøl. Gleder meg til å hente fram sommerklærne, de er lagt bort i en sånn vakumpose. Det er nesten julaften når de hentes fram igjen! Og så pakkes vinterklærne bort, de som er for tykke, for mørke. Pussig egentlig at man kler seg i mørke klær i den mørkeste årstida og omvendt i den lyse.

  6. Tilbaketråkk: HEAVY |

  7. Tilbaketråkk: Sommer kommer |

Legg igjen en kommentar

