Gode gaver, gode råd

Bilde

I helga var jeg på fest og ble vennlig, men strengt strekt opp (på vegne av bloggkollektivet): Vi må oppdatere oftere. Det er selvsagt på sin plass å ta dette til seg, og jeg lover herved bedring. Herregud motehøsten er rett rundt hjørnet. Og hva SKAL vi ha på oss? Enn så lenge kan jeg melde på vegne av alle oss fire i pakten kleskjøpefritt år 2013: Det blir i alle fall ikke noe nytt. Ingen har sprukket, med andre ord. Ikke på egne vegne, i alle fall.

For det er et tidvis litt utfordrende punkt i manifestet som ikke gjelder oss sjøl. Det er ikke lov til å kjøpe gaver! Som en slags ambassadør-del av det hele skal vi ikke levere en snasen vase fra ønskelista (i bryllup), kjøpe en t-skjorte eller bok til bursdagsvenninna, eller legopolitibil til bursdagsbarnet. Mat og drikke er lov, det samme er opplevelser eller naturligvis, hjemmelagde gaver. Men hva LAGER du til en sjuåring?

Til forrige helgs bursdagsfest (35 år) løste jeg gaveoppdraget med et glass jordbær; rensa, rørt og dekorert med egne hender. Sånt har man jo alltids i frysern. Nei det har man SELVSAGT ikke. (Jeg har mammaperm for tida, må vite) 

Vi har gjennom året kommet opp med litt ideer for å unngå å kjøpe objekter, selv uten ekstra god tid. Min favoritt er kombinasjonen mat & opplevelse. Fra med-stopshoper Ingrid fikk jeg feks en søndagsbrunch i bursdagsgave. Tapas og rødcola på Delicatessen og noen timer kvalitetstid i påskesola. Gavekort på tre-retter hjemme er også nydelig, og enda mer lavterskel enn restaurantbesøk (slipper barnevakt, billigere, morsom jobb, kokkevin…). Til brudepar har jeg flere ganger laget en «vinpakke»; vi gir bort 3 flasker som skal nytes på feks ett års, tre års og fem års bryllupsdag. Legger man litt penger i det (man gjør jo ofte det i bryllup) kan man for en gangs skyld bli tatt med inn i det litt hemmelige kjølerommet på polet og se på fransk vin i tre-esker (stas). Personlig mener jeg også at en bigbag Smash (ikke billig!) er en flott vertinne/vert-gave i enhver sammenheng (kakaoen i dette produktet er nå tilogmed fairtrade-sertifisert). Alt av bakst er jo hyggelig å gi/få, og så er det jo strikkinga da (tre av fire her på bloggen er veldig gode på sånt. Jeg er den fjerde).

I nevnte 35-årsdag forrige helg, hadde jubilanten ønsket at man istedetfor gave, skulle gi noen kroner til Leger uten grenser. Noe som absolutt også er verdt å huske på, ikke bare til jul: Humanitære gaver er naturligvis lov! Det er også innafor å gi gode baderomsprodukter til en nybakt mor, en hårkur eller krem feks. Du kommer deg ikke nødvendigvis på spa eller til frisserdama på ei lita stund der med spedbarn, så da kan det regnes som en opplevelse å sette en luksus, økologisk hårkur. Til den lille kan man fint gi bort arvegods fra egne barn, om man har slikt, eller bare skikkelig mye kos. Hvis altså mor får gave, er det en gave til lille plutt også. 

Men det er disse større barna, da. Vi har vært i noen barnebursdager i år hvor… kjæresten min har kjøpt gave. En slags tilsnikelse, innrømmer det, men på den andre sida – jeg er stopshoperen, ikke resten av husholdninga. Men altså: Generelt, tips til opplevelser eller hjemmelagde gaver til alderssegmentet 1-15 mottas med takk. Stopshop-kollega Janne løste det for så vidt glimrende med å kjøpe hver sin enorme pose smågodt, ved forrige besøk hos noen unge slektninger. Både giver og mottakere var strålende fornøyd. Foreldrene… de blogger ikke her.

Ps. Og ja jeg har faktisk kjøpt en gave, med åpne øyne, utenfor reglene. Foreldrene mine hadde innbrudd i sommer og mamma mistet alle smykkene sine. Så det ble et par norske sølvøredobber med naturstein i gave sist jeg var på besøk. I det minste kortreist.

6 tanker på “Gode gaver, gode råd

  1. Takk for gode tips til fine voksengaver! Når det gjelder barn, hva med gavekort på kino til 10-åringen? En kafètur med deg? Bowling? En tur til reptilparken? En pakke med (barnevennlige) DVD-filmer du allerede har sett som bare ligger i en skuff? Lykke til 🙂

  2. Barn i alle aldre syns jo det er stas med opplevelser. Mine favoritter omfatter besøk på Kampen Barnebondegård (slike fins rundt omkring) og skattejakt med Geocaching.com.

  3. Enig! Oftere oppdatering!
    Til ungdommer anbefaler jeg to billetter til kino, badeland osv så kan de ta med seg en venn eller date. Til barn kan man kjøpe det samme, men da gjøre det til en helaften sammen med seg selv. De fleste barn synes det er stas med fellesopplevelser… 🙂

  4. Inspirerende! Til barn\ungdom kan du jo invitere dem over på feks «bakekveld» der du henger opp ballonger, kler dere ut, ser film, bruker umåtelige mengder strøssel, forteller hemmeligheter etc. (alt etter som hvilken alder barnet er i…), tror det hadde vært populært 🙂 Teaterbilletter, leos lekeland etc er jo også populært!

Legg igjen en kommentar

