Nøden lærer naken kvinne……

Trondheim, desember 2012, skeptisk men støttende venn sier til meg: «altså kult prosjekt da, med bevisstgjøring og sånn, men serriøst: dokker må itj bli sånn der fotformhippia som klær dokker i nævver og får naturlige dreads, liksom…»

«Nei kjære meg! Vi skal da gjennomføre med stil», svarer jeg. Her forleden tok jeg meg i det.

Genseren jeg viser fram på bloggen idag er strikka av restegarn fra ulike prosjekter. Garnet stammer henholdsvis fra Trondheim, Oslo, Tynset og Kairo. Fargene representerer et utvalg fra et nydelig lite teppe (sjølskryt) som eldstesøstra fikk i gave til siste skudd på familietreet før sommeren.

Men nå er det andre boller. Slutt på strikking til søte små nieser, storesøstre og venner, nå trenger tante klær sjøl. Så før sommeren satte jeg i gang. Mønsteret er en moderert versjon av en supersøt Picklesgenser. Siden dette var lavterskelprosjekt (hvorfor blir de ofte de mest arbeidskrevende?!) tok meg ikke en gang råd til å kjøpe mønsteret i alle størrelser, og tilpasset etter beste evne til feil størrelse og feil garn.

Da jeg begynte på prosjektet var jeg i Kairo uten tilgang på min mors og mitt samlede utvalg av behagelige strikkepinner, så den er strikka på en ekkel, for lang og egentlig for tykk pinne som gav meg vondt i albuer og håndledd. Siden den var feil størrelse gjorde den også at vrangborden ble så slapp at jeg måtte ta den opp når genseren var ferdig og strikke på nytt nedover.

Stripene er et resultat av at når en farge tok slutt, ja så var det tomt for garn. Til alt overmål bar jeg rundt på dette lappeteppet av et strikketøy i et utvaska Blekkulf-nett fra min tid som miljødetektiv på sent 80-tall.

Men alt i alt: Jeg har ny genser! Ganske søt, og i alle fall one-of-a-kind og komplett umulig å reprodusere. Og til min bekymra kompis kan jeg berolige: Herfra og ut skal jeg strikke ensfarga, classy plagg av kvalitetsgarn. Lover!

Idunn

20130828-125839.jpg

4 tanker på “Nøden lærer naken kvinne……

Legg igjen en kommentar

