Sommermoten 2013

Vinter, vår, sommer og nå høst. Motebildet har endret seg – uten at jeg har fått med meg en skit. Helt bevisst har jeg unnlatt å følge moteblogger, moteblader, motereportasjer, og heller ikke diskutert dette nevneverdig med venner og bekjente. Jeg har likevel kjapt registrert hva fjortiser og andre trendnisser har gått rundt med på varme sommerdager for å få et lite innblikk i de forbudne fruktene. Det jeg har bitt meg merke i er mønstrete, florlette bukser i litt sånn bole-bukse/chinos stil. Gjerne med dyremønster. Har også sett et par innslag av magetopper (!) Ellers så syns jeg det har gått mye i det som var tidligere års trender – dongerishorts, ray ban solbriller, converse sko og mensentopp. Am I right?
Et lite quick search på internettet om sommermoten 2013 forteller meg fort hvordan jeg burde sett ut denne sommeren. Her er kort oppsummert noe av det jeg kom over:
Magetoppen – check! Den hadde jeg allerede spotta. Kanskje like greit at jeg ikke heiv meg på den trenden sånn rett etter en fødsel…!
Striper – Ja ja, bla bla. Striper i år igjen? Bombe… Da kan jeg med hånda på hjertet si at jeg har vært litt trendy i sommer også. Idunn har også catcha denne, for hun fant fram en gammel, stripete dressjakke som hun hadde sett maken til i et Elle-blad. Se så kul hun er!
Bilde
Snekkerbukse – Seriøst?! Barnehage-tante-trend fra 80-tallet? Når «min mote»-Sonia sier det, så er det vel sånn da (om du ikke tror det, les her): Når jeg tenker meg om, så var det faktisk en butikkselger i Gøteborg som prøvde å prakke på meg en da jeg gikk rundt med kul på magen (neida, jeg sprakk ikke, skulle bare være shoppingassistent til typen). Jeg trodde seriøst han tulla, og ble faktisk nesten litt fornærmet. Litt sånn: «du-som-er-så-tjukk-får-ikke-på-deg-noe-annet-ikke-sant«, men skjønner først nå at han  mente fullt alvor, ha ha!
Så er det sikkert hundrevis av trender som har gått meg hus forbi. Hva syns du var den største farsotten på motefronten sommeren 2013? Legg gjerne igjen en kommentar 🙂
/Ingrid
3 tanker på “Sommermoten 2013

  1. Jeg begynner å bli så voksen at ikke alle trender prøves ut, bl.a. korte shortser.. Har kjøpt et par sommerkjoler i bomull, regner med at de kan tas fram neste sommer og sommeren etter osv. Jeg kjøpte også et par piratbukser tidlig på sommeren, de når ca midt på leggen og er fine med en lang topp over – eller noe annet. De vil bli brukt litt nå utover høsten også.
    I høst har jeg vært mer forsiktig, har kjøpt bare en ermeløs topp i svart og petrol. Fin over bukser eller skjørt (som jeg allerede har) og med en tynn genser under. Koser meg med å være litt mindre aktiv mht shopping og gleder meg til å ta fram vinterklærne som ligger lagra i en vakumpose i boden. Der er det mye fint som jeg ser fram til å bruke igjen.

  2. Sommermote er jo egentlig bare en dårlig spøk i Norge. Spesielt langs kysten, her er vi heldige om vi får et par dager uten jakke så magetopper er helt uaktuelt. Kjøpte meg en shorts på hm av typen svart dongeristoff fordi de andre jeg hadde var utvasket og mistet sin fasong og sydenturen stod rett rundt hjørnet. Jaggu ble ikke HM-shortsen en størrelse for stor etter en halvtimes bruk også.. Får planlegge bedre neste gang! Hadde vært på utkikk lenge etter en av bedre kvalitet, men shortser som går under rumpa er visst ganske utdødd.

    Hyver meg ikke på latterlige trender lengre, kun de som varer i 5-10 år/går i bølger: skinnyjeans, strikkegensre i forskjellige fasonger, skinnjakker, trenchcoats osv.

    Jeg har fulgt bloggen her en stund nå og har selv lyst til å ta et år fri fra shopping. Porblemet til nå har vært at jeg faktisk har manglet veldig mye i skapet, fordi det meste har blitt kjøpt billig i dårlig kvalitet og på impuls. Tror kanskje jeg er kurert fra impulsshopping bare ved å handle som om jeg ikke får handle neste år:p Hvem vet, kanskje har jeg nok nå til at jeg rent automatisk får shoppestop:)

Legg igjen en kommentar

