Kjære Fotballfrue! Don’t go crazy on us.

20131004-121659.jpg

Idag våknet jeg til en tekstmelding fra min gode venninne og mammapermkollega Trine: «Fotballfrue har fått Dior-smokk.» Det fikk meg endelig til å publisere et innlegg jeg har villet skrive lenge. Helt siden jeg leste i VG at Norges mest leste blogger Fotballfrue gleder seg til å vise frem stellebaggen på bloggen! Når nurket hennes da endelig kommer til verden. Vel, jeg har både nurk, blogg og babystæsj. Så den gleden vil jeg også dele!

Først, kjære Fotballfrue. Gratulerer med graviditeten og deres første barn! Det er en stor gave og glede. Tida du er inne i nå, handler blant anna om å bli klar, fysisk og psykisk, til det nye livet. Og så kjøpe inn babystæsj, da.

På alle områder er det beste rådet i denne tida til vordende mødre, ifølge meg: Slapp av. Glede seg til eksplosjon av kjærlighet, deale med graviditetens eventuelle fysiske utfordringer, pusle i heimen eller dra ut på byen, kort sagt hva enn man trives best med. Og så til Stopshop-kollektivets innstendige oppfordring: IKKE gå bananas i babyting. Klær, utstyr, leker, dilldall, Dior-smokker… It’s a crazy world out there.

Av de 130.000 TONN med tekstiler som kastes her i landet HVERT ÅR tipper jeg en bra del er ubrukt eller u-utslitt babytøy. Man kjøper og får ofte langt mer enn knøttene rekker å bruke. La oss ikke starte livet til de nye verdensborgerne med å gjøre ham eller henne til forbruksversting allerede før ankomst!

Og Gud, alt babybutikkene/mammaforumene på nett/reklame innbiller deg at man bør ha!! En gylden regel: If it aint broke, don’t fix it. Eller, vent til behovet er der. Da vet du hva lille knøtt trenger, og slipper få huset fullt/pengboka tømt, av unødvendig dilldall. Og det aller, aller meste kan lånes av venner med barn i andre aldre, evt kjøpes brukt. Inspirert av dette starter vi to mødre her på Stopshop-bloggen i disse dager en lokal barnestæsj-lånering her vi bor.

På bildet over har dere forresten innholdet i stellebaggen min. Veska sjøl: En grå sykkelveske-sak som sitter fast på vogna, slik at distré mor ikke havner i uløkka (uten ren bleie, langt heimefra). Og hva har vi her? Bleier og vipes, oppi ei toalettmappe som aldri blei ferdigsydd, men som duger. En desinfiserings-gel fra da svineinfluensaen herjet. På barn nr 2 blir ikke hendene desinfisert så ofte. Holder med vanlig vask. Og en gammel reise-håndduk, i tilfelle skift på plen/handikap-toalett gulv/kinoseter/benk på Gardermoen…
Og det er det du trenger. Banna bein.

2 tanker på “Kjære Fotballfrue! Don’t go crazy on us.

  1. det enkle er ofte det beste 🙂 liker tankegangen om at man ikke trenger så mye fancy greier. Og utrolig inspirerende at dere har startet en lånering! Hadde jeg hatt baby, hadde jeg definitivt blitt med.

Legg igjen en kommentar

