Ønskelista

Høstens første boklektyre har passende nok vært boka Shoppingfri skrevet av stopshopper Irina Lee. Ett av Irinas tips er å bytte ut handlelista med ei ønskeliste – akkurat sånn som man hadde da man var liten og ukelønna på 100 kr ikke strakk så langt. Da ble bursdag og jul et skikkelig høydepunkt for å bli beriket med nye ting og tang, mens i dag drar de fleste visakortet med en gang det detter ned et ønske i hodet. Meg selv inkludert før dette stopshop-året begynte. 

Akkurat nå føler jeg at jeg bare MÅ ha ny steikepanne. Uansett om jeg steker fisk, kjøtt eller kylling smaker det alltid litt taco… Strengt tatt kan jeg bare stikke innom en butikk å kjøpe ny siden ting til huset er lov iflg vårt manifest, men jeg har istedet valgt å sette det opp på ønskelista. Har jeg overlevd fisk med tacosmak til nå, klarer jeg et par måneder til. 

Bilde

Kjedelige ønsker sa du? Tja, men hvor spennende julegaver får man likevel da? Så lenge jeg får ei eske Moccabønner og Kremtopper er jeg fornøyd med jula uansett 🙂 Så folkens, sett i gang å lag ønskelister! Og det du ikke får til jul får du på halv pris på januarsalget. 

8 tanker på “Ønskelista

  1. Så utrolig bra poeng! Jeg er så møkka lei av alle som ikke har noe å ønske seg eller ungene sine til jul eller bursdager fordi de alltid kjøper alt med det samme behovet melder seg! Jeg har prøvd å si et par ganger at jeg f.eks. hvis mine barn trenger sokker eller truser når det nærmere seg november/desember (og da er det jo ikke sånn at de kun har ett par og at det er fullt med huller liksom) synes det kan vente litt – så kan de få i adventskalender, eller ønske seg noen litt finere noen til jul – men da får jeg følelsen av at jeg nærmest er barnemishandler…Så jeg har stor sans for dette med ønskelister – tror de fleste i dag ville hatt godt av å lære seg å vente litt, og å være tilfreds med det man har!

  2. ah, herlig! Jeg elsker å skrive ønskelister, men sluttet vel igrunn litt med det når jeg følte jeg ble for gammel.. (offisielt iallefall, det hender det blir ønskelister skrevet i en notatbok gjemt bort et sted 🙂 ) Kanskje jeg skal gjenoppta det iår? Det er jo helt genialt med ønskelister igrunn, det er jo mye kjekkere å få noe jeg faktisk har lyst på en en ny plastfugl i knall rosa som skal pynte opp i stuen. (som indirekte blir enten til fretex, eller liggende i en støvete pappeske noen år) Jeg ble veldig interessert i den boken, kanskje jeg kjøper meg det? Jeg har hatt shopstop bare i en uke nå, men merker faktisk allerede forskjell i måten jeg tenker på. Kjøpte riktignok omtrent alt brukt tidligere, men kjøpesuget og trangen er jo fortsatt eksisterende selv om jeg ikke kjøper noe nytt fra fabrikken. merker det er ganske herlig å ikke vurdere å kjøpe noe nytt, men å bruke det man har hjemme til diverse 🙂 blir enda mer kreativ av det faktisk,og DET er jo en god bonus 🙂

    • Kan absolutt anbefale boken altså! Veldig lett-lest, og den gir noen gode perspektiver på forbruk. Kort eller lang shopstop – det viktigste er at det øker bevisstheten rundt eget forbruk så man ikke befinner seg i shopoholic kategorien for resten av livet.

  3. Støttes! Ønskelister sikrer at man får noe man vil ha, og at giver kan være sikker på at gaven ikke blir stappet inn bakerst i boden. Og ikke minst så har man noe å glede seg til!

  4. Jeg har alltid et notat på telefonen min som heter ønskeliste/ting jeg trenger. Hver gang jeg rydder i klesskapet, kaster noe som er ødelagt eller tomt, eller bare kjenner et behov skriver jeg det opp på lista. Jeg går gjennom lista og rydder i den innimellom. Skal jeg på shopping handler jeg konsekvent bare fra denne lista, slik slipper jeg å ende opp med tant og fjas jeg ikke trenger. Det er genialt, og gjør det mye morsommere å dra på shopping! Når noen spør hva jeg ønsker meg til jul har jeg dessuten lista klar.

  5. Bra innlegg Ingrid! Ønskelister kan bli en god vane. Gleder meg til å låne boka av deg når jeg kommer hjem. Her i Kairo har jeg alskens vaskeutfordringer, og har funnet ut at eddik er vidundermiddel mot det meste. Kanskje hvis du prøver å koke ut av panna med litt eddik så forsvinner litt av tacosmaken?

    Og til Lina Kristine over: Poenget med prosjektet er å bli mer bevisst sitt eget forbruk, og roe ned litt på shoppinga. Stekepanne er ikke del av prosjektet, som vi har begrensa til klær, sportsutstyr og stash. Men Ingrid sitt poeng her er at det går an å roe ned litt, tenke seg om, handle mindre på impuls. Det kan vel kanskje ha et poeng det også?

Legg igjen en kommentar

