2013 – året jeg kasta klærne

Nå som stopshopåret går mot slutten er det på tide å oppsummere hva vi egentlig har lært av denne ekstremøvelsen i selvpåført avholdenhet.

Da jeg hørte de andre jentene på P1 idag tenkte jeg som så at de tar jo strengt tatt vel lett på det, jeg synes faktisk det har vært ganske dritt å ikke kunne kjøpe noe nytt. Men så har jeg vært geografisk langt unna klesskapene til alle mine skjønne gravide venninner som er breddfulle av (for dem) uoppnåelige klær, og slitt med mine egne personlige klimaendringer ettersom jeg stadig flytter meg mellom Norge og Kairo. Sånn sett var bekymringene mine før stopshop2013 i stor grad realistiske.

Pussig nok, ettersom jeg tenkte jeg hadde så lite klær og lite plass i kofferten, har det aller mest frigjørende med prosjektet har vært alle klærne jeg har blitt kvitt i løpet av året, her representert ved siste lille ladning fra i sommer:

20131020-133337.jpg
Det begynte med en søppelsekk med klær til Fretex i juletider. Gammelt ræl som jeg ikke en gang så for meg at elleve måneder med stopshop kunne få meg til å ville ikle meg igjen. Så har det egentlig blitt mer og mer tomt i skapet, men de klærne jeg har tatt vare på, har jeg også hatt fordi jeg liker og bruker de, eller fordi de er fine nok til å bli hengende til en spesiell anledning.

På hver byttefest jeg har vært på har jeg tatt med mer inn enn jeg har fått med hjem. Og vaskedama her jeg bor i Kairo har flere enn én gang fått med seg en pose med godbiter til sine fire døtre, sist gang fem par sko (etter jeg hadde hatt bursdag og fått noen nye hverdagsballerinas i gave. Har gått i de hver dag siden, takk pappa!)

20131119-195143.jpg

Og lærdommen er enkel og grei: Du finner meg IKKE liggende i kø til januarsalget for H&M i 2014. Det har vært en fryd å kvitte seg med haugen med halvfine, altfor tidlig utslitte billigklær. De plaggene som gang på gang har redda meg gjennom hele det kjøpefrie året er de jeg har følt at egentlig var bittelitt for dyre og utenfor budsjett. Sånn som de to silkeskjortene som jeg i lett panikk kjøpte i romjula i fjor, har brukt masse allerede og som jeg kommer til å ha i maaaange år til:

20131119-201220.jpg

DE var verdt det. Så mitt bidrag til å redusere kjøpegalskapen når året er over vil nok ikke være å spare så mye penger (for min del) men å redusere haugen med skitklær av dårlig kvalitet som ikke tåler bruk og vask. De vil ikke bli savna.

Frigjøringa fortsetter i 2014. Hadet, H&M. Hello, class.

Idunn

3 tanker på “2013 – året jeg kasta klærne

  1. Hei, hyggelig, underholdende og lærerikt å lese om dine erfaringer gjennom året. Ikke minst konklusjoner og slutninger. Vurderte å innføre stopshop selv i 2012, men høyt arbeidstempo gjorde at jeg ble leser av bloggen din istedetfor å teste det ut selv.
    Et tips til deg for 2014; meld deg inn som kunde i de forretningene som har de klærne / skoene / merkene du liker, så får du invitasjon til klubbkvelder med alt fra 15 – 30 % avslag på DE NYE KLÆRNE / SKOENE i butikken. Funker veldig godt for meg :-).

    Lykke til videre 😄

  2. hei, ynes du er så inspirerende. og det med å heller kjøpe kvalitet over kvantitet virker lurt ut. jeg har ikke så mye greie på klær og kvalitet, hva kjøper du og hvor kjøper du det? ser du på materialet de er lagd av og sånt også? 🙂

Legg igjen en kommentar

