LUKE 11: Dagens julegavetips – Fikenmarmelade

fiken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

All hjemmelaget marmelade eller chutney er bra julegave. Jeg har aldri laget fikenmarmelade før, men har smakt det og det er så godt, spesielt til blåmuggost. Denne står nå og avkjøler seg og skal helles på glass etterpå.

Det jeg gjorde var å fjerne stilken og skjære opp fikenene i fire. Jeg brukte en pakke tørkede fra vanlig butikk (500 gram). Dette la jeg i kjelen. Deretter skviste jeg saften av 3 appelsiner, 3 mandariner og 1 sitron (4 dl veske ca) og helte det oppi kjelen med fikenene. Til slutt la jeg oppi frøene og stilken til en vaniljestang og 4 ss sukker. Jeg kokte dette opp, skrudde ned varmen og lot det stå og putre på lav varme i en time. Jeg rørte innimellom og tilførte en liten klunk kokende vann et par ganger. På slutten gikk jeg over med stapperen også for å få en jevnere marmelade. Før jeg skal helle det i glass tar jeg ut vaniljestangen.

Det lukter helt nydelig her nå. Gleder meg til å smake.

Lykke til!

Janne

Én tanke på “LUKE 11: Dagens julegavetips – Fikenmarmelade

Legg igjen en kommentar

